Sunday, April 5, 2009

sambungan..sejarah berusrah

Usrah adalah sesuatu yang baru dalam kamus hidup saya, baru terdengar beberapa kali ketika cuti semasa saya melihat perubahan drastic abang saya yang baru menjejakkan kaki ke menara gading. Pertama kali pulang bercuti selepas satu semester di IPTA beliau banyak bercerita ttg kampus dan hidup sebagai mahasiswa dan yang lebih banyak ialah ttg usrah, tamrin dll kalimah yg tak pernah didengar oleh saya sebelumnya. Selepas seminggu mengikuti tamrin semasa selepas minggu orientasi mereka di kumpulkan untuk bertamrin plk. Dari situ saya nampak momentum itu sangat kuat sehingga saya boleh nampak perubahan besar dalam kehidupan beliau masa itu. Beliau sering memberi inspirasi kepada saya kerana dari kecil sudah menjadi pelajar pintar sehingga ke sekolah alam shah, KL.

Semasa saya di tawarkan kesekolah berasrama penuh, saya bertanya juga kepada beliau ada sesiapa yang dia kenal dan ironisnya beliau menyebutkan Ustaz yang akhirnya malam kedua usrah baru dapat saya padankan bahawa dialah yang diminta oleh abang saya supaya berjumpa dengannya, namun saya tak lakukan sehinggalah berjumpa didalam usrah(kali ke 2 baru teringat). Kalau tak gi usrah..rasanya tak cari dah...rasanya. Maha Besar Allah menggerakkan hati saya untuk memaksa menerima sesuatu yang baru(sesuatu yang menjadi sikap dari kecil). Berani mengambil resiko sentiasa mendedahkan kita kepada sesuatu yang akan meningkatkan kita walaupun kita gagal. Kerana gagal bukan suatu indikator kehancuran dan kemusnahan bahkan pemangkin kepada kejayaan.

Minggu kedua usrah masih diselubungi tandatanya, siapa mereka semua, macamana mereka boleh berada bersama, adakah mereka senasib seperti saya, ataukah mereka memang satu kumpulah yang sudah laam dibentuk, Melihat kepada kemesraan mereka yang kemudiannya saya diberitahu itulah “ukhwah”, yang sangat mendalam. Ramai juga sebenarnya yang saya kenali apatah lagi saya bergerak cergas dalam sukan sekolah, memegang peranan dalam pemidato sekolah, dan juga Pengerusi Persatuan Pelajar Islam. Namun penggabungan mereka sangat pelbagai. Mulanya kita bertilawah setiap orang membaca satu mukasurat seorang, ada juga yang kurang baik bacaannya namun kesungguhan dan kegigihan untuk memperbaiki bacaan sangat tinggi. Latarbelakang sebagai anak seorang imam dan ibu juga adalah pengajar qur’an yang dikenali di kampong saya membantu saya membaca dengan agak baik, walaupun orientasi Ilmu hukum lima(hukum tajwid) tidak berapa ditekankan semasa dikampung. Didalam usrah dapat mendalami hokum 5 dan rasa ni’mat bersama Al-Qur’an mula dirasai. Kemudian setiap orang diminta menghafal satu surah seorang dari juzuk 30, dan kebetulan hampir semua juz 30 telah saya hafal sebelumnya, Cuma hanya perlu mengulangkaji semasa orang lain membacanya. Mencabar juga usrah ni.....detik hati ketika melihat pelajar2 lain yang terkial-kial menghafal, terutama sebahagian dari pantai barat. Kalau dari Pantai Timur biasanya kami dwajibkan oleh ibubapa menghafal juz amma dan beberapa wirid selepas solat dan beberapa doa.
..bersambung

4 comments:

ana muslim said...

Assalamualaikum ustaz Fadhil,

Teruskanlah menulis, dapatlah kami org2 muda menghirup sedikit sebanyak pengalaman shuyukh2..

Tak sangka ayah dulu pernah berusrah dengan ustaz...no wonder ayah tak pernah menghalang kami drp pergi ke usrah selama ini...Jzkk for everything..

wsalam,
Fadzlin,
Anak Hasbullah...

ath-thahirah said...

Assalamualaikum ayah su...
tulislah lagi...
agar saya tau apa yg x sempat diberitahu oleh dia...

Anonymous said...

UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT

Anonymous said...

午夜聊天室 , 美女秀视频社区 , 在线聊天室 , 美女秀场直播 , 美女秀学生聊天室 , 美女在线聊天室 , 哪个聊天室有黄 , 同城视频聊天室 , 台湾开放性多人聊天室 , 全球随机视频网